Foro Flamenco


Posts Since Last Visit | Advanced Search | Home | Register | Login

Today's Posts | Inbox | Profile | Our Rules | Contact Admin | Log Out



Welcome to one of the most active flamenco sites on the Internet. Guests can read most posts but if you want to participate click here to register.

This site is dedicated to the memory of Paco de Lucía, Ron Mitchell, Guy Williams, Linda Elvira, Philip John Lee, Craig Eros, Ben Woods, David Serva and Tom Blackshear who went ahead of us.

We receive 12,200 visitors a month from 200 countries and 1.7 million page impressions a year. To advertise on this site please contact us.





Flamenco in UNESCO cultural hertiage list   You are logged in as Guest
Users viewing this topic: none
  Printable Version
All Forums >>Discussions >>General >> Page: [1]
Login
Message<< Newer Topic  Older Topic >>
 
larrygraham

 

Posts: 28
Joined: Mar. 29 2005
 

Flamenco in UNESCO cultural hertiage... 

Flamenco is included in the latest list of UNESCO intangible cultural heritage of humanity on Nov 16.

Here is UNESCO Citation:

Spain - Flamenco - Flamenco is an artistic expression fusing song (cante), dance (baile) and musicianship (toque). Andalusia in southern Spain is the heartland of Flamenco, although it also has roots in regions such as Murcia and Extremadura. Cante is the vocal expression of flamenco, sung by men and women, preferably seated, with no backing singers. The gamut of feelings and states of mind – grief, joy, tragedy, rejoicing and fear – can be expressed through sincere, expressive lyrics characterized by brevity and simplicity. Flamenco baile is a dance of passion, courtship, expressing a wide range of situations ranging from sadness to joy. The technique is complex, differing depending on whether the performer is male (heavier use of the feet) or female (gentler, more sensual movements). Toque or the art of guitar playing has long surpassed its original role as accompaniment. Other instruments, including castanets, hand-clapping and foot-stamping are also employed. Flamenco is performed during religious festivals, rituals, church ceremonies and at private celebrations. It is the badge of identity of numerous communities and groups, in particular the Gitano (Roma) ethnic community, which has played an essential role in its development. Transmission occurs through dynasties, families, social groups and Flamenco clubs, all of which play a key role in its preservation and dissemination.

There is a short video clip here Video - scroll down
PDL is in the video
  REPORT THIS POST AS INAPPROPRIATE |  Date Nov. 18 2010 3:49:20
 
larrygraham

 

Posts: 28
Joined: Mar. 29 2005
 

RE: Flamenco in UNESCO cultural hert... (in reply to larrygraham

Longer Video

Same video available on
  REPORT THIS POST AS INAPPROPRIATE |  Date Nov. 18 2010 4:01:40
 
rogeliocan

Posts: 811
Joined: Nov. 23 2009
From: Canada

RE: Flamenco in UNESCO cultural hert... (in reply to larrygraham

There was an article in the Mundo Espanol here in Ottawa about this. I couldn't find it on the web and I can't attach a PDF so here is just the end of it. It's in Spanish but in the end the writer is saying that this is just another political manoeuvre to rob Gitanos of their artistic heritage has he says there is no mention of Gitanos in it.

Por Agustin Vega
….Al mismo tiempo, se puede ver como se promociona y se magnifica, muchas veces hasta extremos que rallan lo ridículo, la calidad artística de intérpretes no gitanos, a los que se les presenta como los más grandes o los nuevos padres del flamenco. Cuando desde los medios de comunicación se ignora la condición gitana de los artistas importantes del flamenco, a los que se les presenta simplemente como andaluces, extremeños o españoles, no se hace por un afán de normalización o de integración cultural, lo que podría llegar a ser respetable, pues esos mismos medios, cuando informan de casos de delincuencia, de reyertas o sobre los habitantes de las barriadas de chabolas, a los que llaman "supermercado de la droga", propagan a los cuatro vientos que son gitanos sus protagonistas. Dicho de otras palabras; solo somos gitanos para lo malo, pero para lo bueno, para lo que dignifica nuestra imagen, y nos llena de orgullo, solo nos presentan como andaluces o españoles. Lo injusto y cínico de esta actitud, tan común en los medios de comunicación es tan evidente que no hace falta seguir insistiendo más en ello.

Ese el intento de reinventar la música gitana sin gitanos, constituye un verdadero saqueo cultural a los gitanos españoles…. Desgitanizar el flamenco es quitarle su alma y su razón de ser. Desnudo de esos dos elementos constituyentes, la excelsitud de la música flamenca pasaría a ser historia….

Tristemente, ese proceso ya ha comenzado hace tiempo con el empeño de los medios de comunicación y de los promotores artísticos, en difundir y popularizar un tipo de flamenco…

Todo este proceso de se apoya en una especie de revisionismo cultural carente de fundamentos, pero con un gran poder de divulgación, según el cual, ahora, después de tanto tiempo de olvido, el flamenco resulta ser "la música popular de Andalucía que se fue creando a través de los siglos por el conjunto del pueblo andaluz, con cierta "aportación" de "algunos grupos sociales marginados", tal y como reza la declaración del Parlamento de Andalucía en la exposición de motivos con la que se solicita a la UNESCO que el flamenco sea declarado Patrimonio Artístico de la Humanidad. Una declaración sobre la génesis y naturaleza del flamenco, en la que no hay ni una sola referencia a los gitanos andaluces ni españoles, a los que seguramente se refieren cuando dicen habla de "grupos sociales marginados".

Esta declaración del Parlamento Andaluz, es el más claro ejemplo de todo lo anteriormente expuesto, y constituye la culminación de una estrategia encaminada a negar la patrimonialidad gitana del flamenco, que se ha venido fraguando desde hace muchos años por parte de determinados círculos de "flamencólogos", más movido por motivaciones racistas que artísticas, pero que ahora ha sido asumida por las instituciones políticas de una forma tan populista y frívola, que parecen no ser conscientes de las consecuencias que para la cultura española puede tener esa banalización de la música flamenca.

Impedir que esa estrategia termine por triunfar, requiere de todos los artistas gitanos una postura de resistencia a la marginación y de reivindicación de su presencia en los escenarios y en los medios de comunicación, pero también el pueblo gitano en su conjunto debe asumir un compromiso mayor
para preservar y enriquecer un patrimonio cultural valiosísimo y único, del que es depositario. Para lo cual no basta con la autocomplacencia y egocentrismo étnico, que nos lleva a conformarnos con "sonar gitano", sino que hace falta que las facultades artísticas innatas se pongan al servicio del estudio y del conocimiento. Las actuales y futuras generaciones de artistas gitanos no deben olvidar jamás a las grandes figuras históricas de las primeras décadas del siglo XX, verdaderos revolucionarios del cante flamenco y cuya obra es muy difícil superar. Ellos, con su voz desnuda, sin otro acompañamiento que unas palmas y una guitarra y desde la humildad y la sencillez de los grandes genios, levantaron esa inmensa catedral musical que se llama cante gitano o flamenco tal y como ha llegado a nosotros y de la que somos depositarios.

_____________________________

  REPORT THIS POST AS INAPPROPRIATE |  Date Nov. 30 2010 17:13:38
 
veet

 

Posts: 231
Joined: Nov. 29 2004
From: L.A.

RE: Flamenco in UNESCO cultural hert... (in reply to rogeliocan

So, celebrating something as a cultural treasure is robbery?

What a paranoid load of twaddle.
Some people just can't take "Ole!" for an answer.

V
  REPORT THIS POST AS INAPPROPRIATE |  Date Nov. 30 2010 19:13:58
 
rogeliocan

Posts: 811
Joined: Nov. 23 2009
From: Canada

RE: Flamenco in UNESCO cultural hert... (in reply to veet

Well, it's a point of view right?

It's clear he has strong feelings on including Gitanos in the definition. But he touches many things, like commenting on the performance of flamenco by non-Gitanos... presenting themselves as the greatest performers and new fathers of flamenco... and only attributing negative things to Gitanos (and so not attributing falmenco to them).

I understand his point of view but I understand that everything changes. With the communications available today nothing anywhere can't get influenced by other cultures and would you want that, maybe but it's evolution... it's being alive! Stuff happens.

_____________________________

  REPORT THIS POST AS INAPPROPRIATE |  Date Nov. 30 2010 20:30:02
 
BarkellWH

Posts: 3459
Joined: Jul. 12 2009
From: Washington, DC

RE: Flamenco in UNESCO cultural hert... (in reply to rogeliocan

The author of the piece you quote is being just as exclusionary as those he criticizes for not mentioning Gitanos. If he really cared about those who contributed to what flamenco is today, he not only would complain that Gitanos were not mentioned, he also would complain that Moors and Jews were not mentioned for their contribution. That he only cares about the Gitano heritage demonstrates either his own prejudice or his ignorance.

Cheers,

Bill

_____________________________

And the end of the fight is a tombstone white,
With the name of the late deceased,
And the epitaph drear, "A fool lies here,
Who tried to hustle the East."

--Rudyard Kipling
  REPORT THIS POST AS INAPPROPRIATE |  Date Nov. 30 2010 21:44:24
 
rogeliocan

Posts: 811
Joined: Nov. 23 2009
From: Canada

RE: Flamenco in UNESCO cultural hert... (in reply to BarkellWH

Yep, good point.

_____________________________

  REPORT THIS POST AS INAPPROPRIATE |  Date Nov. 30 2010 23:20:22
 
veet

 

Posts: 231
Joined: Nov. 29 2004
From: L.A.

RE: Flamenco in UNESCO cultural hert... (in reply to rogeliocan

quote:

...non-Gitanos... presenting themselves as the greatest performers and new fathers of flamenco


No great performer I know of engages in that kind of hype- they tend to let the performance speak for itself, and are enormously respectful of the history and tradition.

IMO, Payos, Catalanes, etc-- such as Carmen Linares, Poveda, Mayte Martin have made huge contributions to cante, which is traditionally the most gitano part of flamenco.
  REPORT THIS POST AS INAPPROPRIATE |  Date Dec. 1 2010 15:46:41
Page:   [1]
All Forums >>Discussions >>General >> Page: [1]
Jump to:

New Messages No New Messages
Hot Topic w/ New Messages Hot Topic w/o New Messages
Locked w/ New Messages Locked w/o New Messages
 Post New Thread
 Reply to Message
 Post New Poll
 Submit Vote
 Delete My Own Post
 Delete My Own Thread
 Rate Posts


Forum Software powered by ASP Playground Advanced Edition 2.0.5
Copyright © 2000 - 2003 ASPPlayground.NET

5.859375E-02 secs.