Kevin -> RE: Academic Articles About Flamenco (Jun. 29 2016 21:08:47)
|
Not only academic articles but dissertations and books as well. Nowhere near exhaustive. I suggest Bethencourt's study on identity and the toque moderno. He interviewed Amigo, Tomatito, and Nunez and it is one of the more interesting academic articles. Aoyama, Yuko. 2007. “The Role of Consumption and Globalization in a Cultural Industry: The Case of Flamenco.” Geoforum 38, 103-113. Banzi, Julia Lynn. 2007. Flamenco Guitar and the Circumscription of Tradition. Phd. Dissertation, Departmernt of Ethnomusicology, University of California, Santa Barbara. Caballero, Ángel Álvarez. 1994. El Cante Flamenco. Madrid: Alianza Editorial. ——— 2003. El Toque Flamenco. Madrid: Alianza Editorial. Castro Buendia, Guillermo. 2012. “De Playeras y Seguidillas: La Seguiriya y su Legendario Nacimiento” in Sinfonía Virtual: Revista Gratuita de Musica y Reflexión Musical. ——— 2013. “Jaleos y Soleares: La Differnciación Estilística Entre el Jaleo y la Soleá Como Origen del Estilo Flamenco” in Sinfonía Virtual: Revista Gratuita de Musica y Reflexión Musical. Charnon-Deutsch, Lou. 2004. The Spanish Gypsy: The History of a European Obsession. University Park, Pennsylvnia: Pennsylvania State University Press. Cortés, Norberto Torres. 2005. Historia de La Guitarra Flamenca. Editorial Almzara. Cruces Roldán, Cristina. 2007. El Flamenco y la Musica Andalusí: Argumentos para un Encuentro. Barcelona: Ediciones Carena. Espín, Miguél and José Manuél Gamboa. 1990. Lus Maravilla: “Por Derecho”. Sevilla: El Adalid Serafico. Faucher, Alain. n.d. Arte Clásico Flamenco: Ramón Montoya. Paris: France. Fernández, Lola. 2004. Teoría Musical del Flamenco. Madrid: Acordes Concert. Gamboa, José Manuél. 2004. Una Historia del Flamenco. Madrid: Espasa. Gamboa, José Manuél and Norberto Torres. 2007. Flamenco de la A a la Z: Diccionario de Términos del Flamenco. Madrid: Espasa. Gómez, Juan Vergillos. 1999. Libertad o Tradición: Una Especulación en Torno a la Estetica Flamenca. Nn Cornellá de Llobregat: Aqui+Mas Multimedia. Granados, Manuél. 2004. Armonía del Flamenco. Barcelona: Casa Beethoven. ——— 2001. Estudio Tecnico de la Guitarra. Barcelona: Ventilador Music. ——— 2006. Manual Didactico de la Guitarra Flamenca. Five Volumes. Barcelona Ventilador. Guerrero, Gonzalo Rojo. 1992. Juán Breva: Vida y Obra. Málaga: Gráficas San Pacracio. Hurtado Torres, Antonio and David Hurtado Torres. 2007. La Llave de la Musica Flamenca. Sevilla: Signatura Ediciones. ——— n.d. El Arte de la Escritura Musical Flamenca. Sevilla: Bienal de Arte Flamenco. Jiménez, José Romero. n.d. La Otra Historia Del Flamenco: La Tradición Semítico Musical, two volumes. Sevilla: Andaluza. Leblon, Bernard. 2003 (1991). Gypsies and Flamenco: The Emergence of the Art of Flamenco in Andalusia. Trans. By Sinbead Shuinbear. Hatfield: University of Hertforshire Press. López Cano, Ruben. 2002. “From Rhetoric Musical Figures to Cognitive Types: An Italian Lamento Strolling Along The Streets of Spain.” Paper presented at 9th International Doctoral and Postdoctoral Seminar on Musical Semiotics. University of Helsinki, November 13-17, 2002. Accessed at www.lopezcano.net Machado y Álvarez, Antonio. 1999. Colleción de Cantes Flamencos. Sevilla: Signatura Ediciones. Manuel, Peter. 2006. “Flamenco in Focus” in Analytical Studies in World Music ed. Michael Tenzer. New York: Oxford University Press, 92-119. ——— 1986. “Evolution and Structure in Flamenco Harmony” in Current Musicology 42, 46-57. ——— 2002. From Scarlatti to ‘Gunatanamera’:Dual Tonicity in Spanish and Latin American Music” in Journal of American Musicological Society 55/2: 311-336. Marín, Rafaél. 1902. Método de Guitarra: (Flamenco) por Música y Cifra. Madrid: Don Dionisio Álvarez. Mitchell, Timothy. 1994. Flamenco Deep Song. New Haven: Yale University Press. Molina, Ricardo and Antonio Mairena. 1979 (1963). Mundo y Formas del Cante Flamenco. Sevilla: Libreria Al-Andalus. Pohren, Don E. 1992. Paco de Lucía and Family: The Master Plan. Westport, Connecticut: The Bold Strummer. ——— 2005. The Art of Flamenco. 6th ed. Westport: Bold Strummer. Quintana, Bertha B. and Lois Gray Floyd. 1972. Qué Gitano: Gypsies of Southern Spain. New York: Holt, Rinehart, and Winston. Rioja, Eusebio. n.d. Julian Arcas o Los Albores de la Guitarra Flamenca. NP Rioja, Eusebio and Norberto Torres. n.d. Niño Ricardo: Vida y Obra de Manuél Serrapí Sánchez. Sevilla: Signatura Ediciones. Roldán, Cristina Cruces. 2003. El Flamenco Y La Musica Andalusí: Argmentos Para Un Encuentro. Barcelona: Ediciones Carena. Ropero Núñez, Miguel. 1991 /1978. El Léxico Caló en el Lenguaje del Cante Flamenco. Sevilla: Universidad de Sevilla. Sanlúcar, Manolo. 2005. Sobre La Guitarra Flamenca: Teoría y Sistema Para La Guitarra Flamenca. Cordoba: Ayuntamiento de Córdoba. Steingress, Gerhard. 1991. Sociología Del Cante Flamenco. Sevilla: Signatura Ediciones. Torres, Norberto. 2005. Historia de la Guitarra Flamenco: El Surco, El Ritmo, y El Compás. Córdoba: Almuzara. Washabaugh, William. 1996. Flamenco: Passion, Politics and Popular Culture. Oxford: Berg. Wheeler, William. 1993. “Practicing Falemcno Guitar in Madrid, Spain: An Event-Centered Study of Accompaniment and Accompanists in Guitar Lessons and Dance Classes.” Ph.d dissertation, Indiana University. Willems, Wim. 1998. “Ethnicity as a Death Trap: The History of Gypsy Studies.” In Gypsies and Other Itinerant Groups edited by Leo Lucassen, Wim Williams, and Annemarie Cottaar. New York: St. Matin’s Press, 17-34. Zuazo, Salvador Aleu. 1995. El Chato De La Isla, Entre La Vida Y El Cante. San Fernando (Cádiz, Spain): Ispren.
|
|
|
|